تاکتیک مهم و جدید ارتش برای حفاظت مقتدرانه از مرزهای ایران/ پای «کورنت ایرانی» به دفاع از سواحل باز شد +عکس


دهلاویه

با توجه به اینکه قبلا اعلام شده دهلاویه توانایی هدف قرار دادن بالگردها را نیز دارد، از اینرو مانند خانواده موشک‌های توفان، تندر و توسن، این سلاح را نیز باید موشکی چند منظوره محسوب کرد.

 دفاع از خطوط ساحلی یکی از مسائل مهم و استراتژیک برای کشورهای دارای دسترسی به دریا به شمار می رود چراکه تهدیدات مختلفی در بحث دفاع ساحلی وجود دارد که بایستی از طریق ابزار گوناگون با آنها برخورد کرد.
 
جغرافیا و تهدیدات متفاوت؛ پاسخ های متفاوت
 
یکی از مهم ترین بحث ها در مسئله دفاع ساحلی؛ یکی مسئله نوع سواحل و جغرافیای منطقه مورد نظر و از طرف دیگر نوع تهدیدات پیش روی کشور مورد نظر است که بایستی بر اساس آن سیستم دفاع ساحلی شکل بگیرد. موشک های کروز ضد شناور که روی پرتابگرهای متحرک سوار شده اند یکی از گزینه های محبوب برای بسیاری از کشورها به شمار می آید و اکثر موشک های ضد کشتی دنیا دارای مدل های ساحل پرتاب هستند.
 
کشوری مثل آمریکا به دلیل داشتن سواحل بسیار طولانی در کنار دو اقیانوس و همچنین دارا بودن حجم زیادی از شناورهای رزمی و ناوهای هواپیمابر بیشتر از ترکیب شناورها و پوشش هوایی برای دفاع از سواحل خود بهره می برد. در کشوری مثل چین، انبوهی از پرتابگرهای ساحل به دریا، شناورها به همراه پوشش جنگنده های زمین پایه و موشک های سطح به هوای حاضر در خشکی عملیات دفاع ساحلی را بر عهده دارند.
موشک
پرتابگر موشک کروز ضد کشتی RBS-15 ساخت سوئد
موشک
توپ 130 میلی متری خودکششی روس در نقش دفاع ساحلی
 
در روسیه علاوه بر تسلیحات معمول مثل موشک های ضد کشتی، از سامانه توپ متحرک 130 میلی متری نیز برای امر دفاع ساحلی استفاده می شود. در عین حال نسل جدیدی از موشک های ضد کشتی ساحل به دریا نیز در این کشور توسعه پیدا کرده و در بخش های مختلف خط ساحلی روسیه مستقر شده است.

ایران راه مبارزه با تحریم‌ها را فرا گرفته است

جان لیمبرت


جان لیمبرت که از گروگان های لانه جاسوسی آمریکا در تهران بوده و همچنین معاون دستیار وزیر خارجه سابق آمریکا بوده در یادداشتی در وبسایت سایفر بریف، به دولت ترامپ توصیه هایی را برای تقابل با یک ایران سرسخت ارائه کرده است.

وی در این یادداشت نوشت: چه بخواهید چه نخواهید، دولت ترامپ مجبور است به ایران توجه کند. روسای جمهور سابق آمریکا از سال 1979 تاکنون، مسیرها و روش های مختلفی را در قبال ایران اتخاذ کرده اند ولی جز ناکامی نتیجه ای به همراه نداشته است. روسای جمهور آمریکا که نمی توانسته اند از ایران چشم پوشی کنند، سعی کرده اند تا ایران را مهار کرده، نظام سیاسی آن را تغییر داده و در دورانی از تاریخ، تعامل با ایران را در پیش بگیرند. ولی این راهکارها نتیجه چندانی نداشته است.

وی در ادامه افزود: نخست، ما باید اهداف خود را تعیین کنیم. ما از روابط با ایران به دنبال چه چیزی هستیم؟ اگر هدف روشنی نداشته باشیم، به هیچ موفقیتی در اقدامات مان در قبال ایران دست نخواهیم یافت.

لیمبرت نوشت: در تعیین اهداف نیز باید از هرگونه از توهم و خیال پردازی و لفاظی های ناشی از عصبانیت خودداری کرد زیرا چنین اقداماتی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. زمانی که در حال مشخص کردن اهداف هستیم، باید از توصیه های اخلاقی، تشدید تنش و تشنج، صحنه سازی و خیال پردازی خودداری کنیم. این اقدامات نتیجه ای جز رضایت شخصی ندارد.

مشخص کردن اهداف نیز نباید سخت باشد. برای آمریکا، اهداف عبارتند از: یک ایران که همسایگانش را تهدید یا بی ثبات نکند، ایرانی که از عملیات تروریستی حمایت نکند، ایرانی که به آزادی دریانوردی در خلیج فارس احترام بگذارد و ایرانی که برنامه تسلیحات اتمی را دنبال نکند و ایرانی که به معیارهای بین المللی حقوق بشر احترام بگذارد.

سوم آنکه، ما نباید خودمان را گول بزنیم. ایران و آمریکا بعید است که برای مدت زمان طولانی دیگری دوست یکدیگر شوند. سابقه دیرینه روابط متشنج و خصمانه بین دو کشور موجب ادامه بی اعتمادی خواهد شد. نباید ساده تصور کنیم که اگر نسبت به آنها خوش رفتار باشیم آنها نیز با ما همین طور رفتار خواهند کرد. تاریخ به شدت مخربی بین دو کشور وجود دارد. چیزهای زیادی درباره ایران وجود دارد که می توان به آنها احترام گذاشت ولی جمهوری اسلامی یکی از آنها نخواهد بود.

وی از تحلیل رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره تلاش ایران برای ایجاد امپراتوری فارسی نیز انتقاد کرده است.

لیمبرت افزود: چهارم، در نهایت ما باید درباره تهدیدات و فشارهایی که می توانیم علیه ایران اعمال کنیم، کاملا واقع بین باشیم. ایران بیش از 35 سال است که با تحریم ها و انتقادات روبرو بوده و مقابله با آنها را فراگرفته است. ایرانی ها به خوبی می دانند با یک کشور دشمن، چگونه برخورد کنند و به آن پاسخ دهند.

پنتاگون: رزمایش بزرگ نیروی دریایی ایران استاندارد بود

کمین نیروهای ارتش در رزمایش دریایی

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که رزمایش بزرگ نیروی دریایی ایران که اخیر برگزار شده یک رزمایش استاندارد بوده است.

 به نقل از وب سایت صدای آمریکا، "کریستوفر شروود" سخنگوی وزارت  دفاع آمریکا اعلام کرد رزمایش بزرگ نیروی دریایی ایران یک رزمایش استاندارد برای آموزش و حفظ مهارت ارتش جمهوری اسلامی بوده است.

وی اضافه کرد: «نیروهای دریایی ایران، درست مانند نیروهای دریایی ایالات‎متحده، رزمایش‎‏هایی را به عنوان تمرین‎هایی استاندارد برای آموزش و حفظ مهارت، برگزار می‎کنند.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: «این که ارتش آمریکا از عملیات نظامی دیگران در نزدیکی نیروهای ما در منطقه و هم در دیگر نقاط دنیا آگاهی یابد، یک عمل محتاطانه و استاندارد است.»

شروود همچنین مدعی شد: «عملیات نظامی آمریکا در منطقه همچنان بر تعهدات ایالات‎متحده بر افزایش امنیت و ثبات با حفظ حضور دریایی و هوایی نیروهای آمریکایی متمرکز خواهد بود که مانع فعالیت‎های منجر به بی‎‌ثباتی شده و نظم دریانوردی قانونی را تقویت می‎کنند.»

مرحلۀ نهایی رزمایش بزرگ ولایت 95 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 8 اسفند آغاز شد و 10 اسفند به پایان رسید.

این رزمایش بزرگ دریایی در محدوده‌ای به وسعت 2 میلیون کیلومتر مربع از تنگۀ هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگۀ باب المندب تا مدار 10 درجه برگزار شد.

همچنین در این مرحله از رزمایش، انواع پهپادهای ساحل پایه و دریاپایۀ نیروی دریایی راهبردی ارتش، طی عملیات روزانه و شبانه با اشراف کامل به منطقۀ عمومی رزمایش نسبت به شناسایی تمامی یگان‎‏های دشمن فرضی در خارج از آب‏‎های سرزمینی اقدام و اطلاعات کسب شده را در اختیار یگان‏‎های مربوطه قرار دادند.

در دومین روز از مرحلۀ نهایی رزمایش دریایی ولایت 95 نیز تیپ‌های تکاوران دریایی و عملیات ویژه نیروی دریایی راهبردی ارتش عملیات‌های دفاع از آب‌های سرزمینی و سواحل مشرف بر دریا را در سواحل مکران با موفقیت اجرا کردند.

بازتاب گسترده بکارگیری تجهیزات دفاعی جدید ایران در مطبوعات کویت


 نیروهای مسلح ایران در رزمایش خود سامانه موشکی 'باور 373' را با موفقیت آزمایش کرد که از این سامانه در زمینه دفاعی استفاده می شود.
این خبرگزاری در ادامه نوشت: مسئولان ایرانی تاکید کرده اند که به آزمایش این سامانه تا تولید انبوه ادامه خواهند داد و تمامی فعالیتهای دفاعی مشابه بر اساس زمان بندی و برنامه ریزی به عمل آمده ادامه خواهد یافت.
نشریه القبس کویت نیز در شماره امروز خود با درج عکسی بزرگ از رزمایش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به درج عبارت 'ما می توانیم' از سوی نیروهای ایرانی بر روی سامانه‌های موشکی می نویسد : هدایت سامانه موشکی جدید 'باور 373' به تیمی ویژه برای استفاده از آن در نیروی هوایی واگذار خواهد شد و در واقع این سامانه نمونه ایرانی سامانه 'اس 300' است که تهران آن را از مسکو خریداری کرده است.
القبس می نویسد: حسن روحانی رییس جمهور ایران پیش از این از سامانه موشکی 'باور 373' پرده برداری کرده بود .
به عقیده کارشناسان 'باور 373' می تواند موشک های بالستیک را در فواصل دور و میانی هدف قرار دهد و پیش از این مسئولان ایرانی اعلام کرده بودند که سامانه ملی دفاعی خود را با ویژگی ها و توانمندی های اس 300 تولید خواهند کرد.
سامانه ایرانی تازه ساخته شده قدرتمند و مجهز به ایستگاه ردیابی موشکی و موشک های دوربرد و میان برد است که می‌تواند موشک ها و جنگ افزارهای شلیک شده از جانب دشمن را نابود ک

شلیک جدیدترین موشک کروز ایرانی/ آزمایش موشک ضد شناور دهلاویه توسط نداجا+عکس و فیلم


در جریان رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش که با نام ولایت95 در آب‌های جنوب کشور در حال برگزاریست، جدیدترین موشک کروز دریایی ساخت ایران با نام «نصیر» شلیک شد.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اعلام این خبر گفت که این موشک توانسته است پس از شلیک با موفقیت به هدف اصابت کند.

وی به میزان بُرد این موشک اشاره‌ای نکرد.

مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی ولایت 95 از روز گذشته در آب‌های جنوب کشورمان تا مدار 10 درجه و به مساحتی 2 میلیون متر مربع آغاز شده است.
 
تست موشک ضد شناور دهلاویه
 
در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش دریایی «ولایت 95» نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از شرق تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند در حال برگزاری است، تیپ‌های تکاوران دریایی و عملیات ویژه نیروی دریایی راهبردی ارتش عملیات‌های دفاع از آب‌های سرزمینی و سواحل مشرف بر دریا را در سواحل مکران با موفقیت اجرا کردند.
 
شلیک جدیدترین موشک کروز ایرانی/ آزمایش موشک ضد شناور دهلاویه توسط نداجا+عکس

بر اساس این گزارش، برای نخستین بار سامانه‌های پرتاب موشک‌های هوشمند دهلاویه مورد آزمایش قرار گرفت و پس از پرتاب، شناورهای هدف را منهدم کردند.
 

00:0000:32
شلیک موفق موشک دهلاویه به سمت هدف دریایی

این موشک‌ها که به‌دست متخصصان داخلی ساخته شده است؛ ضدشناور بوده و به‌صورت لیزری هدایت می‌شوند.