سه ضلع مثلث کاخ سفید در حال فروریختن است

فهرست استعفاها و برکناری‌های کاخ سفید در یک سال نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ رکورد شکسته است تا جایی که برخی نسبت به خطر این وضعیت هشدار داده‌اند.


سه ضلع مثلث کاخ سفید در حال فروریختن است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، فهرست استعفاها و برکناری های کاخ سفید در یک سال نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ رکورد شکسته است به این معنی که از روز نخست تا امروز حدود 17 وزیر و مدیرکل و مشاور اول یا کاخ سفید را ترک کرده و یا مجبور به ترک آن شده اند به اضافه اینکه حدود 17 نفر دیگر از کارمندان درجه دو کاخ سفید نیز سرنوشت مشابهی پیدا کردند.  ک مسئول بلندپایه کاخ سفید در آستانه استعفا

در همین ارتباط جان کلی یکی از مسئولان بلندپایه کاخ سفید نیز در آستانه ملحق شدن به جمع کسانی است که استعفا داده اند و به احتمال زیاد برای تقدیم استفعای فقط مووضع وقت مطرح است.

دلیل استعفای او رفتار مبهم و مشکوکش در ارتباط با  رسوایی اخیر بورتر از کارمندان کاخ سفید با سابقه جنایی است، به این معنی که وی با اینکه از سوء رفتار برتر با همسرش اطلاع داشت سکوت کرد و انتخاب او نیز در ابتدا بدون «مجوز حسن رفتار امنیتی» که داشتن آن باید تمام کارمندان کاخ سفید الزامی است، صورت گرفت.

برملا شدن کوتاهی این ژنرال آمریکایی که سروسامان دادن به امور کاخ سفید بر عهده او بود، اعتبار او را از بین برده و او را در آستانه خروج از کاخ سفید قرار داده است.

گفته می شود ترامپ از این موضوع با خبر بوده و به دنبال جایگزینی برای کیلی است و البته وی خود استعفا می دهد تا خروج او عادی جلوه کند .

خطرناک تر از موضوع استعفای این ژنرال آمریکایی این است که بیش از یکصد کارمند و مسئول کاخ سفید که در شرایط امنیتی شدیدی کار می کنند و از اطلاعات محرمانه با خبر هستند، مجوز امنیتی لازم برای کار در کاخ سفید را ندارند از جمله این افراد داماد رئیس جمهور و همسرش هستند.

نقض بی سابقه ضوابط و قوانین در کاخ سفید

این وضعیت نقض آشکار قوانین موجود در نهاد ریاست جمهوری بوده و بیانگر بی توجهی بی سابقه به ضوابط و نقض آن است.

با اینهمه تمام موارد بالا اندکی از مشکلات بزرگ و گسترده تری است که پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید کلید خورده و پس از روی کار آمدن او گسترده تر شد تا جایی که بیم آن می رود نهادهای مختلف آمریکا از رعایت قانون اساسی و سازوکارهای قانونی خارج شوند و البته از چند سال پیش هشدارهایی در این خصوص شنیده شده است.

دموکراسی آمریکا در معرض خطر فلج شدن

در همین ارتباط  ژزف کالاوانو از وزیران دموکرات سابق آمریکا در مورد ضعف نهادهای مختلف آمریکا و فلج شدن کنگره و تمایل شدید هریک از روسای جمهوری آمریکا به توسعه اختیارات خود هشدار داده و گفت این وضعیت در شرایطی است که بی اعتمادی در دولت بالا رفته و شاهد گسترده تر شدن شکاف نژادی هستیم و به این ترتیب اوضاع دموکراسی آمریکا با فلج عمیقی روبه رو شده است.

برخی دیگر از دموکرات ها و محافظه کاران آمریکایی نیز در مورد وضعیت دموکراسی در آمریکا و خطراتی که آن را تهدید می کند، هشدار داده اند.

آنچه حساسیت این وضعیت را دو چندان می کند، تصمیمات بی هدف و بررسی نشده ترامپ است که نمونه آن به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است و یا عقب گرد از برخی تصمیمات دیگر که نمونه آن را در مورد کره شمالی شاهد آن بودیم.

به هر حال چه ژنرال کلی به زودی کاخ سفید را ترک کند یا مدتی بعد، باید گفت که مثلث ژنرال های آمریکا متشکل از جمیز ماتیس وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی به اضافه کلی قوی ترین پایه های ریاست جمهور و ضامن آن بودند که اکنون عظمت آن از بین رفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.