تاکتیک مهم و جدید ارتش برای حفاظت مقتدرانه از مرزهای ایران/ پای «کورنت ایرانی» به دفاع از سواحل باز شد +عکس


دهلاویه

با توجه به اینکه قبلا اعلام شده دهلاویه توانایی هدف قرار دادن بالگردها را نیز دارد، از اینرو مانند خانواده موشک‌های توفان، تندر و توسن، این سلاح را نیز باید موشکی چند منظوره محسوب کرد.

 دفاع از خطوط ساحلی یکی از مسائل مهم و استراتژیک برای کشورهای دارای دسترسی به دریا به شمار می رود چراکه تهدیدات مختلفی در بحث دفاع ساحلی وجود دارد که بایستی از طریق ابزار گوناگون با آنها برخورد کرد.
 
جغرافیا و تهدیدات متفاوت؛ پاسخ های متفاوت
 
یکی از مهم ترین بحث ها در مسئله دفاع ساحلی؛ یکی مسئله نوع سواحل و جغرافیای منطقه مورد نظر و از طرف دیگر نوع تهدیدات پیش روی کشور مورد نظر است که بایستی بر اساس آن سیستم دفاع ساحلی شکل بگیرد. موشک های کروز ضد شناور که روی پرتابگرهای متحرک سوار شده اند یکی از گزینه های محبوب برای بسیاری از کشورها به شمار می آید و اکثر موشک های ضد کشتی دنیا دارای مدل های ساحل پرتاب هستند.
 
کشوری مثل آمریکا به دلیل داشتن سواحل بسیار طولانی در کنار دو اقیانوس و همچنین دارا بودن حجم زیادی از شناورهای رزمی و ناوهای هواپیمابر بیشتر از ترکیب شناورها و پوشش هوایی برای دفاع از سواحل خود بهره می برد. در کشوری مثل چین، انبوهی از پرتابگرهای ساحل به دریا، شناورها به همراه پوشش جنگنده های زمین پایه و موشک های سطح به هوای حاضر در خشکی عملیات دفاع ساحلی را بر عهده دارند.
موشک
پرتابگر موشک کروز ضد کشتی RBS-15 ساخت سوئد
موشک
توپ 130 میلی متری خودکششی روس در نقش دفاع ساحلی
 
در روسیه علاوه بر تسلیحات معمول مثل موشک های ضد کشتی، از سامانه توپ متحرک 130 میلی متری نیز برای امر دفاع ساحلی استفاده می شود. در عین حال نسل جدیدی از موشک های ضد کشتی ساحل به دریا نیز در این کشور توسعه پیدا کرده و در بخش های مختلف خط ساحلی روسیه مستقر شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.